Кен Левін про сюжет Bishock Infinite, історію та культуру

Кен Левін про сюжет Bishock Infinite, історію та культуру

 / 14 грудня 2012 / Джерело: pcgamer.com /  , ,

Нещодавно одному із журналістів PCGamer вдалось взяти дуже цікаве інтерв'ю в творчого керівника Irrational Games, Кена Левіна (Ken Levine), який зараз працює над Bioshock Infinite. Мова йшла про історію Америки та відображення її в іграх, про расизм, про політичні конфлікти, які породив перший Bioshock, про експерименти в ігровій галузі та проблеми розробки якісних ігор.

Рекомендую до прочитання усім шанувальникам Bioshock, а також тим, хто любить бачити в іграх не тільки стрілянину, але й роздуми про історію, складні соціальні проблеми та вважає, що розробники часто недооцінюють інтелект геймерів.

PCGamer: Якщо подумати, то Колумбія, як місце дії, зображує найгірші моменти американської історії. Чи поділяєте ви особисто цинічний чи негативний погляд на історію Америки і чи є такий погляд у Bioshock Infinite?

Кен Левін: Я вивчав історію Америки і Колумбія показує її невелику частину, але я не вважаю, що завданням гри є критика американської історії. Звичайно, в Колумбії присутні історично відомі речі і поняття тих часів, серед яких рух християн-харизматів та зростаюче відчуття націоналізму — вони були тоді дуже відчутні. Я вже казав про це раніше, тож не буду втомлювати вас повторами. Або ж поглянемо на глибоке проникнення расизму та класизму в тогочасній культурі… Вони були настільки поширені, що, читаючи зараз про Тедді Рузвельта, погляди якого були неймовірно прогресивними… Я говорю про «прогресивність» не в плані «Fox News проти NBC». Я про те, що він боровся з монополіями, розділенням великих корпорацій на зразок Standard Oil. Він також був неабияким борцем за права бідних. Але водночас він був, як зараз кажуть, неоконсервативним у багатьох речах. Він радо дивився на американську експансію. Якщо читати його записи, ви б назвали його як мінімум закоренілим консерватором — він вживав найгірші з термінів щодо євреїв та афроамериканців. Він був людиною свого часу. Якщо почитати записи Авраама Лінкольна, чи голосували б ви за нього тепер? Попри те, що він був найважливішим тогочасним борцем за свободу і великою людиною, він був людиною свого часу. Він дивився на афроамериканців як на нижчу расу. Він просто вважав, що вони мають бути свобідними. У Томаса Джеферсона були раби. У Джорджа Вашингтона були раби. Це були люди свого часу, а сюжет гри відбувається в той часовий період, з якого було б не чесно викидати ці всі речі, розумієте?

Image: http://i.imgur.com/CsJkr.jpg

Один із плакатів у грі — іноземці зазіхають на демократію.

Я зрозумів, що в першому Bioshock немає етнічних персонажів. Ну, в нас було багато євреїв, східноєвропейських єврейських персонажів, що, мабуть, виплило із мого минулого. Для прикладу Раян чи Тененбаум. При тому, що ця гра була сильно просочена досвідом еміграції. Але у нас не було афроамериканських чи китайських персонажів. Розмаїття для нас є дуже важливим. Не тому, що… Я не кажу, типу, «о, нам необхідне етнічне розмаїття, бо ми погано зобразили реальність, ми хочемо правильно зображати реальність». Я хочу правильно передати реальність, але факти тої конкретної реальності не кожен розуміє. Більшість людей не знає як у цій країні ставились до католиків чи, наприклад, до ірланців. На них дивились як… Я, звичайно, не від себе говорю, але в той час деякі їх вважали недолюдьми. Коли в нас вперше обрали президента католика у 1960, багато хто подумав, що він буде підчинятись Папі. Йому довелось публічно спростувати це. Нам пощастило жити в час, коли це все позаду. Але гра була б нечесною, як би у ній цього не було.

PCGamer: Враховуючи сказане, як ви вважаєте, чи буде відрізнятись розуміння цієї ігри громадянами інших країн?

Кен Левін: В кінці кінців… Мені важко говорити про те, в якому напрямку буде розвинута ця лінія. Не тема «чужинців», а тематика гри, про яку ви кажете. Тому що ви не знаєте точно, як ця тема розгорнута у грі. Вона може виявитись не такою, як ви уявляєте. Наприклад, я не вважаю, що сюжет Bioshock був критикою об'єктивізму. Я думаю, він був про щось інше. Повірте мені, я отримую твіти… Коли я почав роботу над грою, мої родичі сильно образились, адже подумали, що я нападаю на Рух Чаювання. Зокрема на ту його частину, в якій вони активні. А коли ми частково розповіли про фракцію Vox Populi у грі, я побачив, що багато лівополітичних сайтів пишуть щось типу, «вони намагаються знищити робітничий рух!». Я пам'ятаю як, на жаль, одного разу натрапив на пост на сайті білих націоналістів Stormfront, в я кому писали: «Єврей Кен Левін створює симулятор вбивства білих людей».

PCGamer: Ого!

Кен Левін: Із Bioshock було те саме, коли об'єктивісти обурились на гру, а люди лівих поглядів сприйняли її за любовний лист об'єктивізму. Думаю, ці ігри, це як тест Роршаха для таких людей. При чому, досить негативний тест. Він виводить їх з себе, розумієте? Але я надаю перевагу цьому порівняно з… Ці ігри в певнй мірі… Якщо в них є якась мораль, то вона у тому, щоб не вестись на одну конкретну точку зору. Про брак впевненості у будь-чому. Вони не є нападом на якусь одну ідею. Це, частково, «чума обом родинам вашим». Американський експеримент є неймовірно успішним і позитивним. Ідея демократії найбільш… Як кажуть, «це найгірша політична система в світі, за вийнятком усіх решта». Вона змінила весь світ. У світі гри, в цьому місці, Засновників боготворять.

Але зі сторони, з якої дивлюсь на це я, Томас Джеферсон був… Яким чином з'явились такі люди як Томас Джеферсон, Бен Франклін та Джордж Вашингтон? Це були багаті, заможні люди з баченням системи, в якій влада по визначенню є розділеною. Або як Вашингтон. Йому запропонували титул короля. Він не тільки відмовився від нього і натомість став президентом, а й покинув посаду після першого ж строку, задаючи тон всьому експерименту. Ці люди стали зразком поведінки, богами в очах багатьох. Але вони були людьми. Колоссами на глиняних ногах, розумієте? Вони були рабовласниками. Я впевнений, що зараз багатьох із них ми б назвали затятими расистами. Вони робили речі, які зараз ми б назвали мерзенними. Думаю, так само, як і через сто років дивитимуться на те, що ми робимо зараз… Я часто думаю про це. Через сотню років, що з нашої теперішньої повідінки люди вважатимуть огидним? Ми ростемо, але ми є людьми свого часу.

Image: http://i.imgur.com/ffm7j.jpg

Колумбія — летюче місто Bioshock Infinite.

PCGamer: Ця «Роршахівська» реакція, про яку ви згадали — кожен бачить у Bioshock той негатив, який він сам хоче бачити — чи викликає вона в вас бажання, щоб подібних ігор, які приділяють увагу соціальним та історичним проблемам, було більше? Чи достатньо ігор висвітлюють цю тему?

Кен Левін: Ні. Я… Добре, ви знаєте Тома Стопарда? Він написав «Розенкранц і Гільденштерн мертві», а що мені в ньому подобається, так це… Одного разу я переглянув його п'єсу під назвою «Аркадія». Вона у двох актах і перший відбувається десь 200 років тому, у англійському поміщицькому будинку. Вони працюють над садом. І відбувається суперечка на тему, чи повинен їх сад бути структурованим та організованим, як зазвичай роблять в Англії, чи може варто оформити його на новомодний манер, коли все виглядає більш органічно та природньо. Другий акт відбувається в тому ж будинку у наш час, але мова йде про теорію хаосу. Це сучасна дискусія. Ті самі актори грають схожі ролі і стає зрозуміло, що це та сама історія. Чим є контроль… Чи дійсно у вас є справжній контроль над будь-чим? Про те, що змінних так багато, що все контролювати неможливо. Організований сад проти органічного. А по завершенню… Коли вистава почалась, я думав, «Господи, невже я попав на тригодинну п'єсу про довбане садівництво?». А по завершенню здається, що ти навіть не належиш до одного біологічного виду з цим письменником, який може так побудувати ідею і надати їй стільки сенсу — це неймовірно талановито. Я люблю такі речі, коли одночасно відбувається купа всього.

З іграми буває дещо складно, бо необхідна працююча технологія та цікавий геймплей… Коли він пише п'єсу, йому треба заставити її працювати в рамках писаного слова. А в іграх відбувається стільки всього, і технології до того ж… Навіть, коли технічні питання вирішено, проблеми не зникають. Ми завжди намагаємось вичавити всі соки з техніки. Незалежно від платформи, будь це PC чи Xbox чи PS3, ми завжди намагаємось задіяти кожен можливий біт цих систем. Це забирає в нас стільки сил. Наприклад Елізабет є певного роду винаходом — не просто естетичним, але технологічним винаходом. Вона не має інстинктів. Коли на сцену виходить актор, в нього вже є певні закладені програми, розумієте? Він вже багато всього вміє. Навіть поганий актор знатиме як пройтись кімнатою та взяти горня кави зі стола, правда? Елізабет не знає нічого. Кожна її дія повинна бути описана та побудована.

Тобто, в нас і без того повно роботи, я так думаю… Сюжети, метафоричні образи — це непрості речі. Вони особливо складні. Take-Two (видавець Bioshock Infinite) активно підтримує різноманітні експериментальні проекти, зокрема експерименти з великим бюджетом. Таких компаній небагато, навіть якщо говорити про кіно чи… Кабельні телеканали у даному випадку наближчі до цього. Вони підтримують зовсім експериментальні проекти типу серіалу «Божевільні». Хто інший подумав би, що це спрацює? Це ризиковано, це дорого і я думаю, вони підтримують подібні речі бо вірять у якість. Я часто оглядаюсь на Bioshock з думкою, «неймовірно, що вони дали нам гроші, щоб зробити гру про навдалу об'єктивістську утопію», розумієте? Це божевілля.

Image: http://i.imgur.com/gXcu5.jpg

Букер ДеВіт, найманий слідчий, за якого ми граємо у Bioshock Infinite.

PCGamer: Чи додає це вам впевненості? Чи збільшилась ваша віра в індустрію після Bioshock?

Кен Левін: Я завжди вірю, що гравці… Не буду казати «піднімають планку». Але я завжди вірив, що гравців недооцінюють. Коли я потрапив в індустрію, найпозитивнішим моїм відчуттям було: «о боже, я оточений найрозумнішими людьми, яких я будь-коли знав». Особливо розробники ігор, оскільки… Коли я потрапив в студію Looking Glass, там були хлопці з MIT, поряд з якими я виглядав ідіотом. Я дуже хвилювався, будучи оточеним такою кількістю інтелекту.

Я вважаю, що причиною тому, що багато гравців, особливо старших, познайомились з іграми через те, що не знайшли собі іншого місця. Ми цікавились різними речима, які не цікаві іншим. Якщо взяти геймерів як демографічну групу, скорше всього, середній рівень інтелекту буде досить високим. Проте якість контенту, який прийнято вважати типовим для ігор є заниженою до рівня, скажімо, телебачення. Ну, не знаю. Коли дивишся післяобідні шоу, типу «Сімейство Кардаш'ян», так видається. А для проектів на зразок «Божевільних», «Breaking Bad» або ж «Я, Клавдій» і подібних, шансів досить мало. З іншої сторони Bioshock Infinite у значній мірі є грубим і жорстоким. Серед його гравців є як інтелектуали, так і простаки. Я не соромлюсь бути гравцем. Я люблю вдумливі ігри. Я люблю тупі ігри. Я багато всього люблю. Над Bioshock працювати особливо цікаво через те, що мені доводиться втілювати все це одночасно.

Примітка: цей матеріал є дослівним чи частковим перекладом іншомовної статті. Оригінал читайте на pcgamer.com.
Щоб залишити коментар, зареєструйтесь чи увійдіть на сайт.
Якщо ви вважаєте цей матеріал крисним або ж він вам сподобався, залишіть будь ласка свій коментар. Нам важливо знати вашу думку!

andrii | 4 роки тому | #

Блін, Destructoid розкопали ту саму статтю про єврея Левіна і зібрали кращі моменти і коментарі в одному місці :)