Як Нотч ставиться до авторського права

Як Нотч ставиться до авторського права

 / 28 липня 2012 / Джерело: notch.tumblr.com /  ,

Нещодавно у своєму блозі, розробник Minecraft — Маркус „Нотч“ Перссон — коротко і просто окреслив своє ставлення до копірайту та патентування. Пропонуєм вам переклад його посту.

Припустим, ви Нео і ви перша людина на світі, якій прийшла ідея написати роман. Він як оповідання, тільки довший і ви дуже цим пишаєтесь.

До вас підбігає Трініті і бере собі одну із роздруківок вашого роману. Ви не хочете, щоб вона так робила — ви заплатили добрі гроші за те, щоб його розрдрукувати і сподівались собі ці гроші повернути, тож ви стріляєте в неї з електрошоку. Трініті намагалась вчинити крадіжку.

Вона трошки розстроюється, але згодом питає в вас, чи не позичили в би їй копію, почитати. Ви кажете „звичайно“, але вона прокрадається до копіювального апарату і починає друкувати власні копії книжки. Ви не хочете, щоб вона так робила — ви хочете бути єдиним, хто робить нові копії вашого роману, оскільки ви хочете отримати від цього прибуток, тож ви стріляєте в неї з електрошоку. Трініті намагалась порушити авторське право.

Трошки поплакавши вона починає писати свій власний роман. Ви не хочете, щоб вона так робила — ви першими придумали ідею писати довге оповідання і ви хочете отримувати гроші від всіх, будь-коли і будь-ким написаних романів, тож ви стріляєте в неї з електрошоку. Трініті спробувала порушити патентне право.

Я погоджуюсь з ідеєю „володіння речима“, тож я проти крадіжок. Суспільство розвалюється, якщо люди не можуть „володіти речима“.

Я в основному згоден з концепцією „продавай те, що зробив“, тому я також проти порушень авторського права. Я не вважаю ці порушення настільки ж негативними як крадіжку, а також я не впевнений у позитивності того, що деякі професіонали отримують гроші ще довго після того як зробили свою роботу (як, для прикладу, розробники ігор), в той час як інші повинні знову і знову виконувати роботу щоб отримати додаткові гроші (як, для прикладу, перукарі чи адвокати). Але в основному, „продавати те, що зробив“ це правильно.

Але ніщо на світі не переконає мене у тому, що для суспільства якимось чином вигідно не ділитись ідеями. Ідеї свобідні. Вони удосконалюють існуючі речі, роблять їх кращими, а в результаті виграє суспільство в цілому. Ми удосконалюємось завдяки розповсюдженню ідей.

Поширений аргумент «за» патенти це те, що винахідники не будуть винаходити, якщо не зможуть захистити власні ідеї. Проблема цього аргументу в тому, що патенти діють навіть у випадку, коли порушник патенту дійшов до ідеї незалежно. Якщо ідею так легко придумати, чому ж ми повинні винагороджувати того, хто придумав її першим?

Я розумію, що дослідження у деяких галузях коштують дуже дорого, але дають довгострокові позитивні наслідки для суспільства. Такі дослідження, на мою думку, варто було б фінансувати державі (як у випадку з CERN чи NASA) і без всякого патентування, на відміну від того, що зараз робиться в медицині, але я цілком розумію чому люди вважають патенти у цих галузях корисними.

Найбанальніші патенти, для прикладу, у галузі програмного забезпечення, є контрпродуктивними (вони гальмують розвиток техніки), лихими (вони приносять ягнят у жертву баалу) і дорогими (компаніям зв'язують руки беззмістовними позовами).

Якщо ви володієте програмними патентами, вас повинна мучити совість.

Щоб залишити коментар, зареєструйтесь чи увійдіть на сайт.
Якщо ви вважаєте цей матеріал крисним або ж він вам сподобався, залишіть будь ласка свій коментар. Нам важливо знати вашу думку!

sn1p3r | 5 років тому | #

Notch знає, що каже.

Крім того, що коли він робив гру Scrolls на нього подала в суд Bathesda за те, що ніби він косить під їх торгову марку The Elder Scrolls, це був повний ідіотизм. Такщо, я за Нотча.

eGeek | 5 років тому | #

Дуже логічні роздуми. Все розумно і послідовно. Єди не у що я не вірю, в те що Нео стріляв би в Трініті. Він же її любить!

spaceman | 5 років тому | #

раніше думав, що копірайт і патенти одне і те саме. ну тобто не розрізняв. треба шось запатентувати :)